معاونتمعاونت آموزشی

سخن معاونت آموزشی

اهم اهداف و سیاست های معاونت آموزشی در سال تحصیلی 1400-1399

  • ارتقاء کیفیت آموزش و تقویت بنیه علمی دانش آموزان با ارائه راهکارهای دانش محور
  • کشف استعدادهای دانش آموزان و پرورش آنها از طریق آموزش مهارت ها و شرکت در مسابقات و جشنواره های علمی ، مهارتی و استعدادیابی
  • ایجاد نظم و انضباط بیشتر و دقیقتر در بین دانش‌آموزان با تمرکز بر مشارکت دانش آموزان در اداره کلاس و مدرسه و تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی در دانش آموزان
  • ارتقاء کیفیت آموزش در راستای کسب مقام های برتر در مسابقات مدرسه و منطقه ای ، استانی و کشوری
  • برگزاری جلسات آموزشی بیشتر برای دانش آموزان ، اولیا و دبیران
  • شاداب سازی هرچه بیشتر محیط فیزیکی و ایجاد سلامت روانی
  • ایجاد انگیزه در دبیران جهت ارائه تدریس بهتر و تقویت آنها از نظر محل مهارتهای آموزشی
  • ایجاد رقابت سالم و کارآفرین در دانش آموزان در کارهای آموزشی، پژوهشی و ورزشی
  • همکاری در برنامه های پرورشی و سوق دادن دانش آموزان به نماز و کارهای تربیتی جهت حاکمیت معنویت و اخلاق و اعتقادات مذهبی در واحد کار
  • استفاده از کتابخانه و سایر منابع علمی به منظورتقویت بنیه علمی و روحیه پژوهشگری در دانش آموزان
  • همکاری بیشتر با عوامل اجرایی و کادر مدرسه در راستای پیشبرد اهداف و سیاست های دبیرستان
  • استفاده از ظرفیت علمی و آموزشی دانش آموزان مستعد در تدریس برخی از مطالب از طریق طرح مدام (همیار معلم)
  • ارتقاء توانایی و مهارت دانش آموزان در راستای دستیابی به اطلاعات جامع و کامل در سطح جهانی
  • اجرای طرح تکریم و ارج نهادن به کرامت والای انسانی اولیاء و دانش آموزان
  • اهتمام دانش‌آموزان به امر پژوهش برای رسیدن به ایده های نو و کارهای خلاقانه
  • توجه داشتن به فرهنگ هماهنگی خانه مدرسه و کشف و راهکارهای لازم در این زمینه
  • به وجود آوردن شادکامی و خوشبینی در دانش آموزان و شاداب سازی مدرسه

سیاست های انضباطی

همه مدیران و معلمان دوست دارند که مدرسه ای منظم، مرتب، آرام و همراه با ادب و احترام داشته باشند اما متاسفانه به علت نداشتن نگرش‌ها و به کار نگرفتن روش‌های مناسب آن‌گونه که باید موفق نیستند دلیل اصلی آن این است که نگرش آنها شاید نگرش تربیتی و مبتنی بر رفتار شناسی نبوده و بدون درک علت می‌خواهند ظاهر رفتار افراد را اصلاح کند.

معاونت آموزشی و انضباطی دبیرستان علامه حلی 10 سیاست های انضباطی  مدرسه را  با لحاظ کردن موارد فوق تدوین نموده  و با مد نظر قرار دادن این واقعیت که در حال حاضر مجموعه ی درک اطلاعات دانش آموزان با مجموعه ی  درک اطلاعات دانش آموزان ۵۰ سال قبل قابل مقایسه نیست و ما به عنوان مدیر یا معلم نمی توانیم واقعیت را نادیده بگیریم و این که  آموزش و پرورش جدید صحنه ای  از یادگیری های متقابل از همه رسانه‌ها،  افراد و تاثیرات فرهنگی همه جوامع است ،خیلی از دانش‌آموزان از کوچک ترین وقایع جهان و محیط،  قبل از معلمان و مدیران خود آگاه می‌شوند و انتظارات خاصی از آنها دارند در چنین شرایطی، تغییر و اصلاح رفتار تابع درک عمیق علل رفتار است. به همین دلیل برای برقراری انضباط و اصلاح رفتار باید معلمان و مدیران اصول رفتار شناسی و برقراری انضباط را درک و نگرش‌های درست و عالمانه  نسبت به آن داشته باشند تا در کارهای پرورشی خود موفق باشد.

سیاست های انضباطی

  • مبنای انضباط بر پایه دوستی دو طرفه معلمی و شاگردان خواهد بود.
  • انضباط و نظم بخشی نباید بر پایه تنبیه اعمال شود لذا سیاست راهبردی معاونت انضباطی بر محور تشویق، ارشاد و توجیه خواهد بود.
  • کنترل فرد بر رفتار خود از ضروریات ارزش انسانی است و بنابراین برای برقراری انضباط از توانایی و مهارت خود دانش آموزان استفاده خواهد شد و آنها خودشان درباره رفتارشان و چگونگی تامین انضباط تصمیم می گیرند.
  • انضباط  به عنوان یک امر ضروری برای زندگی جمعی در مدرسه به حساب می آید و همه  اعضای سازمان آموزشی مانند معلمان دانش آموزان ، کارکنان و مدیر و حتی اولیاء در برقراری آن مشارکت می کنند
  • به دانش آموزان تفهیم خواهد شد نظم و انضباط فقط مربوط به مدرسه و برای مدرسه نیست بلکه آن پایه ای برای تمرین مهارت انضباط اجتماعی و رعایت مقررات و نظم جامعه قلمداد می شود.
  • نگاه به انضباط برای حفظ سلامتی و بهداشت فردی و اجتماعی دانش آموزان و اجتناب از عادت های بد خواهد بود  لذا سیاست انضباطی دبیرستان  بر رعایت اصل اعتدال و عدالت در امور انضباطی بر اساس توان و تکلیف افراد و آموزش سعه صدر و دوستی و گذشت متمرکز خواهد شد
  • معاونت آموزشی بر  اعمال تلاش ها  و فعالیت های هماهنگ بین مدیر و معلمان، دانش‌آموزان و اولیا تاکید خواهد نمود.
  • سیاست اصولی این معاونت برپایه بالا بردن توانایی های معلمان  در ایجاد انگیزش و روش تدریس نوین،  بسترسازی دادن مسئولیت برای خود کنترلی دانش آموزان در  امور مدرسه و همچنین داشتن روابط حسنه با دانش آموزان، احترام به جای ترس  و  به کارگیری دخالت دانش آموزان در امور برنامه ریزی و استقرار نظم و انضباط می باشد.
  • اطلاع رسانی به موقع از وضعیت درسی و رفتاری دانش آموزان به اولیاء ، از دیگر سیاست های معاونت آموزشی خواهد بود.

این معاونت از اولیاء انتظار دارد در پیشبرد اهداف آموزشی و انضباطی همکاری نموده و در جلسات عمومی و سایر جلساتی که به ارتقاء دانش و مهارت دانش آموزان و اولیاء می انجامد شرکت نمایند و در امور انضباطی همیار و همگام با مدرسه باشند.

معاونت آموزشی دبیرستان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن